SOP – planowanie operacji i sprzedaży

cena netto: 1.350 zł /os
  • 19 - 20 października 2020 Warszawa
Szawa Conference – OXYGEN PARK zapisz się
  • 23 - 24 listopada 2020 Wrocław
Hotel Europejski *** Wrocław zapisz się
  • Pobierz formularz rejestracyjny: doc pdf
  • Pobierz ofertę: pdf

Opis i cel szkolenia

SOP (ang. Sales and Operations Planning) czyli Planowanie operacji i sprzedaży jest zbiorem narzędzi planistycznych stosowanych przez nowoczesne przedsiębiorstwa. SOP jest w pewnym sensie filozofią pracy – integrującą zespół pracowników reprezentujących różne działy, jak i np. odrębne lokalizacje firmy.
W ramach SOP strategia dla obszarów produkcji, zakupów, sprzedaży, marketingu i finansów poddawana jest stopniowej i systematycznej integracji. Lokalne przyzwyczajenia prowadzące często do zaniku synergii zaczynają stopniowo ewoluować w kierunku bardziej skupionych na całościowych procesach – dobrych praktyk.

Realizacja planowania operacji i sprzedaży wymaga zaangażowania pracowników wielu działów, co wydatnie wpływa na poprawę komunikacji i przyczynia się do wzrostu odpowiedzialności za: jakość prognoz, planów sprzedaży, jak i zobowiązań produkcji i zakupów, co do wykonalności i doskonalenia planu. SOP staje się „pomostem” między strategicznym planowaniem biznesu, a działaniami o charakterze operacyjnym. Zarówno w obszarze całościowego planowania materiałowego, jak i szeroko rozumianych zdolności.

Celem szkolenia jest – w ramach własnej specyfiki pracy, warsztatowe przećwiczenie możliwości użycia dostępnych dobrych praktyk, jak i dobrych teorii SOP. Celem obejmuje również zaproponowanie działań projektowych służących wdrożeniu w firmie funkcjonalnego procesu SOP. To wszystko zawsze w kontekście i specyfice danej branży/sektora biznesu.

SOP stanowi niejako klamrę dla innych narzędzi planistycznych. Stąd przed tymi zajęciami można się rozwijać w zakresie strategicznego zarządzania przedsiębiorstwem. Po zajęciach z SOP warto się skupić na tematach dotyczących:

Korzyści dla uczestników

  • poprawienie warunków biznesowych przedsiębiorstwa poprzez użycie narzędzi SOP,
  • rozwijanie, audytowanie, doskonalenia i walidowanie procesu SOP,
  • ustalenie własnych działań/pracy w świetle dobrych praktyk SOP,
  • symulacja procesu SOP,
  • integracja zespołu (SOP to praca międzywydziałowa),
  • poznanie przykładów użycia SOP, również z własnej branży,
  • wsparcie w formułowaniu efektywnej strategii,
  • poznanie praktyki tworzenia systemów prognozowania i planowania sprzedaży w ramach SOP (zarówno w obszarze jakościowym, jak i ilościowym np. waterfall report),
  • zrozumienie zasad doskonalenia metod pracy patrząc „po procesie”, a nie tylko po „danym dziale”.
  • zrozumienie powiązań SOP z innymi narzędziami planistycznymi,
  • poprawa współpracy między działami poprzez praktyczne używanie wskaźnika ATP (dostępne do obiecania) i faktycznie śledzenie zbiorczych obciążeń na „wąskie gardła” (w ramach szeroko postrzeganego łańcucha dostaw),
  • zaangażowanie pracowników, szefostwa firmy i różnych działów w poszczególne zadania/etapy prac SOP – redukcja ryzyka pracy w „odrębnych silosach”,
  • podniesienie poziomu satysfakcji klienta i redukcja błędnego poziomu zapasów.

Metody szkolenia

  • Warsztat
  • Interaktywny wykład
  • Przentacja multimedialna
  • Case study
  • Dyskusja
  • Ćwiczenia grupowe

Czas trwania

16 godzin dydaktycznych – 2 dni szkoleniowe

Program szkolenia

Dzień 1

1. Wprowadzenie do roli SOP w przetwarzaniu informacji:

  • krytyczna rola prognozowania i planowania sprzedaży w łącznym procesie planowania działalności przedsiębiorstwa i dobrej obsługi klienta,
  • obiektywne przyczyny dla realizacji prognozowania – „światy” Pull i Push,
  • spójne i rozbieżne cele wewnątrz i na zewnątrz firmy,
  • specyfika pracy SOP w danej firmie (analiza danej specyfiki pracy / branży).

2. Nasza aktualna praktyka planowania:

  • siła przyzwyczajenia, wiedza o swojej specyfice, a dobre praktyki używane u innych o „podobnym” profilu biznesu,
  • co ma osobisty charakter danej osoby wspólnego z efektami analizy ilościowej i jakościowej w SOP,
  • przykłady z życia – korzyści z użycia SOP, jak i typowe błędy w stosowaniu metody, np. wynik ekonomiczny, rotacja materiału, obciążenie capacity zakładów, udział w rynku, celowość inwestycji, relacje w łańcuchu dostaw, dostarczana jakość itd.
  • jak prowadzić projekt wdrożenia SOP ewolucyjnie, a nie rewolucyjnie?

3. Integracja planowania strategicznego i docelowo operacyjnego wewnątrz SOP – ogólnie:

  • SOP – plan operacji i sprzedaży,
  • SP i PP – plan sprzedaży i plan produkcji (też zakupów),
  • cztery strategie łączenia SP i PP (w tym outsourcing) – dobre praktyki,
  • ATP – dostępność do obiecania, wskaźnik i jego rola w obsłudze klienta,
  • RP/RRP – planowanie zapotrzebowania na zasoby,
  • RCCP – zgrubne planowanie zdolności („wąskie gardła”),
  • MPS – główny harmonogram produkcji i zakupów.

4. SOP – planowanie operacji i sprzedaży:

  • SOP jako narzędzie strategicznego zarządzania biznesem, realizacji biznes planu – krytyczna rola marketingu i
  • działu handlowego,
  • popyt utracony,
  • popyt zależny i niezależny,
  • organizacja zespołu SOP i określenie częstotliwość pracy nad SOP,
  • definiowanie rodzin/grup produktów/asortymentowych/usług, ilość poziomów, zasady podziału,
  • formułowanie SP – planu sprzedaży i PP – planu produkcji/zakupów (produkty SOP),
  • granica popytu i planowania (horyzont/granica planowania),
  • unikanie konfliktów między działami firmy przez SOP i wykorzystanie go jako narzędzia łączącego procesy planowania różnych działów.

5. Beer Game:

Symulacja mająca na celu uzyskania maksymalnego poziomu trafności planu sprzedaży, przy jednocześnie najmniejszym błędnym poziomie zapasu. Użycie w prognozowaniu analizy ilościowej i jakościowej. Gra pokazuje, jak jakość przepływu informacji wpływa na skuteczność planowania; dodatkowo integruje zespół.

  • realizacja warsztatu z naciskiem na istotność szeroko rozumianego prognozowania,
  • identyfikacja czynników pogarszających wynik ekonomiczny,
  • po pierwszym dniu zajęć (agregacja wyników) i ich obróbce statystycznej (trener) wskazane będą przyczyny sukcesów, jak i potencjalnych porażek.

Dzień 2

1.  Omówienie wyników warsztatu Beer Game:

  • konsekwencje braku prognozowania, jak i identyfikacji popytu niezależnego i zależnego,
  • występowanie efektu Forestera, czyli tzw. efektu bicza w praktyce prognozowania,
  • prezentacja tzw. „Bullwhip Effect” i jego wpływ na SOP,
  • co wygrywa w sytuacji stresu – nasz charakter, czy też nasza wiedza, jak skutecznie planować w ramach SOP?
  • skutki decyzji (proces SOP) dla przedsiębiorstwa, jak i łańcucha dostaw.

2. Zastosowanie wybranych metod analizy ilościowej w pracy nad planem sprzedaży (przykłady):

  • zasady pracy z modelami matematycznymi np. identyfikacja i obsługa błędu,
  • określenie zakresu i analiza danych historycznych,
  • model naiwny,
  • identyfikacja i potwierdzanie współczynników sezonowości,
  • średnia ruchoma,
  • średnia ważona,
  • wygładzanie wykładnicze,
  • nieciągłe zamówienia (losowe) tzw. szeregi rzadkie,
  • analiza regresji,
  • metoda Z-Chart (wykres Z),
  • kalkulacja poziomu błędu prognozy i wykorzystanie jego w usprawnianiu systemu prognozowania – metody redukcji błędu prognozy.

3. Analiza jakościowa w prognozowaniu i planowaniu sprzedaży:

  • dlaczego analiza ilościowa sama w sobie nie jest wystarczająca,
  • kiedy krytycznym jest stosowanie analizy jakościowej,
  • analiza jakościowa – metody heurystyczne.

4. Symulacja procesu SOP:

Dzielimy się na zespoły (2-4), które obejmują kontrolę nad przypisaną do pracy grupą asortymentową. Warsztatowo wypracowujemy (z pomocą trenera) workflow prac SOP. Ustalamy interesariuszy i odbiorców produktów z procesu. Wszystko wykonujemy w odniesieniu do dobrych praktyk SOP. Analizujemy słabe i silne strony rozwiązania, proponujemy „ewolucyjne” etapy wdrożenia. Przedstawiamy rozwiązanie na forum szkolenia. Poddajemy proponowany proces SOP krótkiej formalnej weryfikacji – wykorzystując narzędzia audytowe Oliver Wight.

5. Teoria Ograniczeń:

  • miejsce i istotność TOC (teorii ograniczeń) w działaniach SOP – warsztat pt. „nigdy nie stworzysz więcej wartości niż wąskie gardło dostarczyć może…”,

6. Zakończenie zajęć:

  • podsumowanie zajęć, wskazanie źródeł wiedzy, również rekomendowane standardy prowadzenia audytu SOP,
  • wskazanie zasad prowadzenia follow-up dla dalszego rozwoju wiedzy,
  • wypełnienie ankiet szkoleniowych.

Harmonogram szkolenia

Rejestracja uczestnikówod godz. 9:40
Zajęcia10:00 - 11:00
Przerwa11:00 - 11:15
Zajęcia11:15 - 13:00
Obiad13:00 - 13:40
Zajęcia13:40 - 15:00
Przerwa15:00 - 15:10
Zajęcia15:10 - 17:00
Zajęcia9:00 - 11:00
Przerwa11:00 - 11:15
Zajęcia11:15 - 13:00
Obiad13:00 - 13:40
Zajęcia13:40 - 15:00
Przerwa15:00 - 15:10
Zajęcia15:10 - 16.00

Wartość inwestycji

Cena udziału w szkoleniu wynosi 1.350 zł + 23%VAT

Cena szkolenia: dotyczy udziału 1 osoby i zawiera: udział w zajęciach, komplet materiałów, certyfikat  ukończenia kursu, możliwość indywidualnych konsultacji podczas szkolenia, przerwy kawowe oraz obiady.

Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu: jest przesłanie do nas formularza zgłoszenia na e-mail lub on-line

Dla jednostek finansujących udział w szkoleniu w minimum 70% lub w całości ze środków publicznych stawka podatku VAT podlega ZWOLNIENIU. W tym celu należy uzupełnić i przesłać podpisane oświadczenie.

wzór oświadczenia
  • 19 - 20 października 2020 Warszawa
Szawa Conference – OXYGEN PARK zapisz się
  • 23 - 24 listopada 2020 Wrocław
Hotel Europejski *** Wrocław zapisz się
  • Pobierz formularz rejestracyjny: doc pdf
  • Pobierz ofertę: pdf

Kontakt

Damian Puchniarz

Kierownik działu handlowego

Bartosz Bartczak

Partner biznesowy

Krzysztof Słowik

Partner biznesowy

zobacz więcej

OneStepUp Sp. z o. o.

Biuro: Al. Jerozolimskie 202

02-486 Warszawa

Biuro czynne:

Poniedziałek - Piątek

8.00 - 16.00

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Rozumiem