Szkolenie: Różnice międzykulturowe w praktyce biznesowej

Opis i cel szkolenia

Główny cel szkolenia Różnice międzykulturowe to: zwiększenie skuteczności działań na płaszczyźnie zawodowej i społecznej w środowisku międzynarodowym, zwłaszcza w relacjach z kolegami i partnerami z krajów szczególnie ważnych dla uczestników.
Warsztat przeznaczony jest dla wszystkich kontaktujących się i współpracujących na co dzień z przedstawicielami innych kultur.

Efekt ten uzyskamy poprzez:

  • Zdefiniowanie pojęcia kultury i czym są różnice międzykulturowe oraz składnikami, poziomami i warstwami kultury
  • Uświadomienie uczestnikom ich własnych wartości i wykorzystanie tej wiedzy w codziennej praktyce
  • Poznanie narzędzi do diagnozowania i porównywania kultur, czyli najistotniejszych wymiarów kulturowych Przedstawienie różnych sposobów pojmowania czasu (kultury sekwencyjne i synchroniczne, krótko i długoterminowe)
  • Ustalenie naszego miejsca na kulturowej mapie świata i praktycznych następstw
  • Przedstawienie najważniejszych aspektów kultury biznesowej w kraju interesującym uczestników (styl zarządzania, strategię, motywację, strukturę, zaufanie, kontrolę, sposoby komunikowania się, negocjacje, informację zwrotną, stosunek do zmiany, okazywanie szacunku, relacje z Klientami, podwładnymi i przełożonymi)
  • Praktyczne przećwiczenie pokonywania najważniejszych barier w komunikacji międzykulturowej (język, komunikacja niewerbalna, stereotypy, tendencja do przedwczesnego oceniania, przywiązanie do własnych wartości)
  • Praktyczne przećwiczenie elementów etykiety pod kątem krajów interesujących uczestników
  • Porównanie wartości najważniejszych dla omawianych społeczności i przełożenie ich na zachowania
  • Znalezienie sposobów optymalizacji wzajemnych relacji z partnerami

Korzyści dla uczestników

Poznanie siebie, czyli uświadomienie sobie własnej kultury, poznanie innych kultur i wynikających z wartości najbardziej prawdopodobnych zachowań, co pozwala zrozumieć innych i skuteczniej komunikować się z nimi, ułatwia współpracę np. w zespołach międzykulturowych, dostosowuje styl zarządzania do oczekiwań kulturowych pracowników, redukuje ilość nieporozumień i błędów popełnianych często nieświadomie, poprawia wyniki negocjacji, obniża poziom stresu we wzajemnych kontaktach, umożliwia budowanie i umacnianie relacji niezbędnych w wielu kulturach do rozpoczęcia rozmów biznesowych, zdobycie kompetencji kulturowej podnosi znacznie wartość pracownika na współczesnym rynku pracy.

Czas trwania

16 godzin dydaktycznych – 2 dni szkoleniowe

Program szkolenia

Dzień 1

Wprowadzenie do kultury

1. Definicje kultury i podstawowe dylematy kulturowe
Co to jest kultura w ujęciu socjologicznym w odróżnieniu od rozumienia potocznego

Podstawowe dylematy:

  • Stosunek do otoczenia
  • Stosunek do innych ludzi
  • Stosunek do czasu i różne ich rozwiązania jako źródło różnic międzykulturowych

Opis: uczestnicy poznają najbardziej praktyczne z wielu definicji kultury oraz źródła różnic między kulturami a także przekonają się, że zachowania będące normą w innej kulturze mogą być poważnym naruszeniem normy w naszej kulturze (i odwrotnie)

2. Składniki, poziomy i warstwy kultury

  • Składniki materialne i duchowe (wiedza, zwyczaje, tradycje, sztuka, wierzenia, religie, prawo, normy, wzorce zachowań, wartości, język)
  • Poziomy: naród, regiony i grupy, płeć, zawód, organizacja)
  • Warstwy: widoczne – symbole, mity, bohaterowie i rytuały, ukryte: wartości i normy

Opis: Przykłady ilustrujące jak nieznajomość odmiennych zwyczajów czy wierzeń w innych kulturach może prowadzić do spektakularnych porażek w biznesie. Często użycie niewłaściwego zwrotu rozpoczynającego korespondencję bywa przyczyną zerwania relacji biznesowych

3. Poznanie podstawowych wymiarów kulturowych

  • Indywidualizm – kolektywizm
  • Hierarchia – egalitaryzm
  • Unikanie – tolerancja niepewności
  • Uniwersalizm – partykularyzm

Opis: Zwracając uwagę na fakt, że paszport niekoniecznie musi być świadectwem kulturowym skupimy się na poznawaniu kultur na poziomie narodu
W ćwiczeniach indywidualnych i w zespołach uczestnicy uświadomią sobie własne wartości – leżące u podstaw naszych zachowań oraz fakt, że wartości innych społeczeństw mogą zdecydowanie różnić się od naszych
Poznamy podstawowe wymiary kulturowe i nauczymy się posługiwania się nimi, jak sprawnie diagnozować inne kultury i porównywać je bez wartościowania, zastanawiając się przy tym jaka jest nasza kultura, co nas łączy a co nas dzieli.
Zgłębimy wpływ wymiarów kultury na biznes analizując przyczyny sytuacji opisanych w „critical incidents”.

 

Dzień 2

4. Pojmowanie czasu

  • Kultury sekwencyjne i synchroniczne
  • Kultury krótko i długoterminowe

Opis: Sprawdzimy w ćwiczeniach indywidualnych i zespołowych jak my pojmujemy czas i porównamy to z innymi kulturami, szczególnie interesującymi uczestników podkreślając różnice i skutki dla codziennej pracy w biznesie

5. Jacy my jesteśmy? – charakterystyka naszej kultury i wnioski praktyczne z niej płynące

Opis: Zastanowimy się nad własną kulturą i jej wpływem na nasze zachowania i zwyczaje a także poszukamy w historii naszych korzeni kulturowych

6. Wpływ kultury na biznes i pracę w zespołach wielokulturowych

  • Kultury propartnerskie i protransakcyjne
  • Kultury ceremonialne i nieceremonialne
  • Kultury ekspresyjne i powściągliwe
  • Kultury wysoko i niskokontekstowe

Opis: Poznamy charakterystykę tych kultur posługując się przykładami i ćwicząc zachowania typowe dla danej kultury np. jak powiedzieć „nie” w Chinach, a jak np. w Niemczech, tak by nie obrazić rozmówcy, ale zostać właściwie zrozumianym. Poznamy rolę relacji i zupełnie odrębne sposoby komunikowania się różnych kultur z naciskiem na kraje szczególnie interesujące uczestników.
Przećwiczymy stosowanie zwrotów grzecznościowych (tytułowanie) w rozmowie i korespondencji biznesowej.
Przedstawimy najważniejsze aspekty kulturowe udzielania i przyjmowania informacji zwrotnej.

7. Pokonywanie różnic międzykulturowych w praktyce

Najważniejsze bariery komunikacyjne:

  • Język
  • Mowa ciała
  • Stereotypy
  • Skłonność do interpretacji i oceniania
  • Wierność własnym wartościom
  • Zdolności obserwacyjne

Opis: Przećwiczymy najważniejsze z barier komunikacyjnych na płaszczyźnie międzykulturowej z naciskiem na ich pokonywanie w codziennej praktyce, poznamy niuanse i zagrożenia związane z komunikacja niewerbalną, w tym różne znaczenie tych samych gestów w różnych kulturach

Spróbujemy oceniać odmienne zachowania wystrzegając się przedwczesnych interpretacji i ocen, sprawdzimy w praktyce jak wierność własnym wartościom może zakłócić komunikację z przedstawicielami innych kultur.
Ocenimy nasze zdolności obserwacyjne w warunkach stresu

8. Porównanie kultur

Opis: Porównamy kultury: naszą i naszych Klientów i Partnerów, zwracając uwagę na różnice w wartościach i wynikających z nich zachowaniach. Dowiemy się co jest akceptowane i wskazane a co zabronione.

9. Optymalizacja relacji i elementy etykiety biznesowej

Opis: Wspólnie znajdziemy sposoby dostosowania się do reprezentantów kultur nas interesujących pod kątem komunikacji, stylu zarządzania i różnych aspektów codziennej współpracy, tak by postępować zgodnie z ich oczekiwaniami kulturowymi (często nieuświadomionymi), nie naruszać ich wartości i zredukować prawdopodobieństwo popełnienia rażących błędów oraz obniżyć poziom stresu we wzajemnych relacjach. Poznamy najważniejsze elementy etykiety obowiązujące w krajach interesujących uczestników (powitanie, strój, sposób prowadzenia rozmów biznesowych, zachowania przy stole …). Stworzymy listę zachowań zalecanych, niewskazanych i zabronionych dla poszczególnych krajów.

10. Sesja pytań i odpowiedzi. Podsumowanie

Wartość inwestycji

Zapraszam do kontaktu w celu oszacowania wartości inwestycji w szkolenie Różnice międzykulturowe dla Twojej firmy!
Mail: biuro@onestepup.pl
Telefon: 22 428 11 11

Kontakt

Bartosz Bartczak

Partner biznesowy

Krzysztof Słowik

Partner biznesowy

Damian Puchniarz

Kierownik działu handlowego

zobacz więcej

One Step Up Sp. z o. o.

Al. Jerozolimskie 202

02-486 Warszawa

Biuro czynne:

Poniedziałek - Piątek

8.00 - 16.00