Szkolenie ONLINE: Reklamacje i dochodzenie roszczeń w transporcie – prawo przewozowe i konwencja CMR

cena netto: 800 zł /os
  • 12 maja 2025 ONLINE
Video Conference Rooms zapisz się
  • 15 września 2025 ONLINE
Video Conference Rooms zapisz się
  • 14 listopada 2025 ONLINE
Video Conference Rooms zapisz się
  • Pobierz formularz rejestracyjny: doc pdf
  • Pobierz ofertę: pdf

Opis i cel szkolenia

W ramach szkolenia Reklamacje w transporcie omówimy najważniejsze aspekty prawa przewozowego. Uczestnicy poznają zakres odpowiedzialności przewoźnika, formy ubezpieczeń oraz nauczą się jak prawidłowo dochodzić roszczeń z tytułu umowy przewozu towarów. Szkolenie zakończy moduł pytań i dyskusji z prowadzącym, na case’ach uczestników odpowiemy na najczęstsze trudności z jakimi borykają się przewoźnicy i spedytorzy. 

 

Zapraszamy do zapoznania się również ze szkoleniem: Warunki handlowe INCOTERMS 2020

Korzyści dla uczestników

Uczestnicy poszerzą i zaktualizują swoją wiedzę obejmującą:

  • prawo przewozowe
  • reklamacje i dochodzenie roszczeń
  • umów spedycyjnych
  • ubezpieczeń OC i ładunku CARGO

Metody szkolenia

  • Dyskusja na przykładach
  • Prezentacja multimedialna
  • Warsztaty
  • Ćwiczenia praktyczne

Czas trwania

5-6 godzin – 1 dzień szkoleniowy

Program szkolenia

Dzień 1

1. Umowa spedycji i odpowiedzialność spedytora (Reklamacje w transporcie)
  • czym się różni umowa spedycji od umowy przewozu
  • zakres odpowiedzialności spedytora
  • skutki mylenia spedytora z przewoźnikiem
  • czego klient ma prawo wymagać od spedytora a czego raczej nie
  • czy zleceniodawca spedytora może domagać się dowodu, że spedytor zapłacił przewoźnikowi
  • instrukcja wysyłkowa, ważne narzędzie pracy spedytora
  • reklamacje z tytułu umowy spedycji, kiedy spedytor odpowiada jak przewoźnik
  • problem fałszywych przewoźników i podwykonawców – procedury zaradcze
2. Omówienie proponowanych zmian w ustawie o transporcie drogowym istotne dla nadawców, spedytorów, logistyków

 

  • zakaz zlecania przewozu krajowego, międzynarodowego, kabotażowego podmiotom nieposiadającym zezwolenia/licencji na takie przewozy
  • spedytor, nadawca, podwykonawca ma obowiązek sprawdzenia uprawnień przewoźnika i posiadania u siebie kopi stosownych zezwoleń, uprawnień, licencji przewoźnika (okres przechowania 5 lat)
  • obowiązek przekazania przewoźnikowi (musi nim dysponować kierowca) potwierdzenia zlecenia transportowego, aby organy kontrolne mogły ustalić kto zlecił transport
  • wysokie kary:
    – za zlecenie przewozu podmiotowi nieuprawnionemu 200 000 zł
    – za brak przekazania przewoźnikowi „potwierdzenia zlecenie transportowego” 1500 zł
    – za brak archiwizacji dokumentów 100 000 zł
    – suma kar podczas jednej kontroli 1 000 000 zł
3. Ubezpieczenia: OC Przewoźnika Drogowego, OC Spedytora, ubezpieczenie ładunku CARGO
  • co należy obowiązkowo sprawdzić w ubezpieczeniu przewoźnika
  • najczęstsze powody odmowy wypłaty odszkodowania z polisy ubezpieczeniowej
  • OC Przewoźnika ubezpiecza przewoźnika a nie ładunek
  • zakres ubezpieczenia CARGO
  • czy CARGO zapłaci, gdy przewoźnik odpowiada za szkodę?
  • WAŻNE: co najmniej cztery powody, że nawet najlepsze i najszersze OC Przewoźnika nie zastąpi CARGO
4. Odpowiedzialność i dochodzenie roszczeń z tytułu umowy przewozu towarów – krajowe i międzynarodowe (Prawo przewozowe, Konwencja CMR).
  • podstawy prawne,
  • zakres odpowiedzialności przewoźnika,
  • niedyspozytywny charakter klauzul Konwencji CMR i Prawa przewozowego (nie podlegają woli stron) np. w Konwencji CMR kary umowne za opóźnienie w dostawie nie maja mocy prawnej,
  • treść zlecenia/umowy przewozu: kiedy umowa jest zawarta, niedopuszczalne kary umowne, zapisy nieważne z uwagi na niedyspozytywny charakter przepisów przewozowych – na co trzeba zwracać uwagę
  • czy kierowca ma obowiązek pomagać przy załadunku i wyładunku
  • kto ma obowiązek załadować, rozładować towar, kto ma mocować towar na pojeździe, podstawy prawne, wysokie kary dla nadawców i załadowców
  • umowa to podstawa a list przewozowy jest dowodem tej umowy,
  • najczęściej popełniane błędy w umowach przewozu i w listach przewozowych,
  • zasady poprawnego wypełniania listu przewozowego w przewozach międzynarodowych,
  • najczęstsze przyczyny powstawania szkód w przewozach drogowych,
  • przesłanki zwalniające przewoźnika z odpowiedzialności za uszkodzenie, ubytek, utratę towaru oraz za opóźnienie w dostawie
  • postępowanie w przypadku stwierdzenia uszkodzenia, ubytku, utraty lub opóźnienia w dostawie: co powinien zrobić przewoźnik, a co odbiorca (oraz spedytor),
  • przykłady praktyczne,
  • jak powinna wyglądać poprawnie złożona reklamacja i jak powinna wyglądać prawidłowa odpowiedź przewoźnika.

5. Pytania, dyskusja

Harmonogram szkolenia

Rejestracja uczestnikówod godz. 9:40
Zajęcia10:00 - 11:00
Przerwa11:00 - 11:15
Zajęcia11:15 - 13:00
Przerwa13:00 - 13:30
Zajęcia13:30 - 15:00/15:30

Wartość inwestycji

Cena udziału w szkoleniu wynosi 800 zł netto + 23% VAT

Cena szkolenia: dotyczy udziału 1 osoby i zawiera: udział w zajęciach, komplet materiałów (wersja elektroniczna), certyfikat ukończenia szkolenia (plik pdf.), możliwość indywidualnych konsultacji podczas szkolenia.

Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu: jest przesłanie do nas formularza zgłoszenia na e-mail lub on-line

Dla jednostek finansujących udział w szkoleniu w minimum 70% lub w całości ze środków publicznych stawka podatku VAT podlega ZWOLNIENIU. W tym celu należy uzupełnić i przesłać podpisane oświadczenie.

wzór oświadczenia

 

  • 12 maja 2025 ONLINE
Video Conference Rooms zapisz się
  • 15 września 2025 ONLINE
Video Conference Rooms zapisz się
  • 14 listopada 2025 ONLINE
Video Conference Rooms zapisz się
  • Pobierz formularz rejestracyjny: doc pdf
  • Pobierz ofertę: pdf

Kontakt

Bartosz Bartczak

Partner biznesowy

Krzysztof Słowik

Partner biznesowy

Damian Puchniarz

Kierownik działu handlowego

zobacz więcej

One Step Up Sp. z o. o.

Al. Jerozolimskie 202

02-486 Warszawa

Biuro czynne:

Poniedziałek - Piątek

8.00 - 16.00