Szkolenie ONLINE: Reklamacje i dochodzenie roszczeń w transporcie – prawo przewozowe i konwencja CMR

cena netto: 800 zł /os
  • 14 listopada 2025 ONLINE
Video Conference Rooms zapisz się
  • 29 maja 2026 Warszawa
Kompleks Arche Hotel Krakowska / Geologiczna zapisz się
  • 21 września 2026 ONLINE
Video Conference Rooms zapisz się
  • Pobierz formularz rejestracyjny: doc pdf
  • Pobierz ofertę: pdf

Opis i cel szkolenia

W ramach szkolenia Reklamacje w transporcie omówimy najważniejsze aspekty prawa przewozowego. Uczestnicy poznają zakres odpowiedzialności przewoźnika, formy ubezpieczeń oraz nauczą się jak prawidłowo dochodzić roszczeń z tytułu umowy przewozu towarów. Szkolenie zakończy moduł pytań i dyskusji z prowadzącym, na case’ach uczestników odpowiemy na najczęstsze trudności z jakimi borykają się przewoźnicy i spedytorzy. 

 

Zapraszamy do zapoznania się również ze szkoleniem: Warunki handlowe INCOTERMS 2020

Korzyści dla uczestników

Uczestnicy poszerzą i zaktualizują swoją wiedzę obejmującą:

  • prawo przewozowe
  • reklamacje i dochodzenie roszczeń
  • umów spedycyjnych
  • ubezpieczeń OC i ładunku CARGO

Metody szkolenia

  • Dyskusja na przykładach
  • Prezentacja multimedialna
  • Warsztaty
  • Ćwiczenia praktyczne

Czas trwania

5-6 godzin – 1 dzień szkoleniowy

Program szkolenia

Dzień 1

1. Umowa spedycji i odpowiedzialność spedytora (Reklamacje w transporcie)
  • czym się różni umowa spedycji od umowy przewozu
  • zakres odpowiedzialności spedytora
  • skutki mylenia spedytora z przewoźnikiem
  • czego klient ma prawo wymagać od spedytora a czego raczej nie
  • czy zleceniodawca spedytora może domagać się dowodu, że spedytor zapłacił przewoźnikowi
  • instrukcja wysyłkowa, ważne narzędzie pracy spedytora
  • reklamacje z tytułu umowy spedycji, kiedy spedytor odpowiada jak przewoźnik
  • problem fałszywych przewoźników i podwykonawców – procedury zaradcze
2. Omówienie proponowanych zmian w ustawie o transporcie drogowym istotne dla nadawców, spedytorów, logistyków

 

  • zakaz zlecania przewozu krajowego, międzynarodowego, kabotażowego podmiotom nieposiadającym zezwolenia/licencji na takie przewozy
  • spedytor, nadawca, podwykonawca ma obowiązek sprawdzenia uprawnień przewoźnika i posiadania u siebie kopi stosownych zezwoleń, uprawnień, licencji przewoźnika (okres przechowania 5 lat)
  • obowiązek przekazania przewoźnikowi (musi nim dysponować kierowca) potwierdzenia zlecenia transportowego, aby organy kontrolne mogły ustalić kto zlecił transport
  • wysokie kary:
    – za zlecenie przewozu podmiotowi nieuprawnionemu 200 000 zł
    – za brak przekazania przewoźnikowi „potwierdzenia zlecenie transportowego” 1500 zł
    – za brak archiwizacji dokumentów 100 000 zł
    – suma kar podczas jednej kontroli 1 000 000 zł
3. Ubezpieczenia: OC Przewoźnika Drogowego, OC Spedytora, ubezpieczenie ładunku CARGO
  • co należy obowiązkowo sprawdzić w ubezpieczeniu przewoźnika
  • najczęstsze powody odmowy wypłaty odszkodowania z polisy ubezpieczeniowej
  • OC Przewoźnika ubezpiecza przewoźnika a nie ładunek
  • zakres ubezpieczenia CARGO
  • czy CARGO zapłaci, gdy przewoźnik odpowiada za szkodę?
  • WAŻNE: co najmniej cztery powody, że nawet najlepsze i najszersze OC Przewoźnika nie zastąpi CARGO
4. Odpowiedzialność i dochodzenie roszczeń z tytułu umowy przewozu towarów – krajowe i międzynarodowe (Prawo przewozowe, Konwencja CMR).
  • podstawy prawne,
  • zakres odpowiedzialności przewoźnika,
  • niedyspozytywny charakter klauzul Konwencji CMR i Prawa przewozowego (nie podlegają woli stron) np. w Konwencji CMR kary umowne za opóźnienie w dostawie nie maja mocy prawnej,
  • treść zlecenia/umowy przewozu: kiedy umowa jest zawarta, niedopuszczalne kary umowne, zapisy nieważne z uwagi na niedyspozytywny charakter przepisów przewozowych – na co trzeba zwracać uwagę
  • czy kierowca ma obowiązek pomagać przy załadunku i wyładunku
  • kto ma obowiązek załadować, rozładować towar, kto ma mocować towar na pojeździe, podstawy prawne, wysokie kary dla nadawców i załadowców
  • umowa to podstawa a list przewozowy jest dowodem tej umowy,
  • najczęściej popełniane błędy w umowach przewozu i w listach przewozowych,
  • zasady poprawnego wypełniania listu przewozowego w przewozach międzynarodowych,
  • najczęstsze przyczyny powstawania szkód w przewozach drogowych,
  • przesłanki zwalniające przewoźnika z odpowiedzialności za uszkodzenie, ubytek, utratę towaru oraz za opóźnienie w dostawie
  • postępowanie w przypadku stwierdzenia uszkodzenia, ubytku, utraty lub opóźnienia w dostawie: co powinien zrobić przewoźnik, a co odbiorca (oraz spedytor),
  • przykłady praktyczne,
  • jak powinna wyglądać poprawnie złożona reklamacja i jak powinna wyglądać prawidłowa odpowiedź przewoźnika.

5. Pytania, dyskusja

Harmonogram szkolenia

Rejestracja uczestnikówod godz. 9:40
Zajęcia10:00 - 11:00
Przerwa11:00 - 11:15
Zajęcia11:15 - 13:00
Przerwa13:00 - 13:30
Zajęcia13:30 - 15:00/15:30

Wartość inwestycji

Cena udziału w szkoleniu wynosi 800 zł netto + 23% VAT

Cena szkolenia: dotyczy udziału 1 osoby i zawiera: udział w zajęciach, komplet materiałów (wersja elektroniczna), certyfikat ukończenia szkolenia (plik pdf.), możliwość indywidualnych konsultacji podczas szkolenia.

Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu: jest przesłanie do nas formularza zgłoszenia na e-mail lub on-line

Dla jednostek finansujących udział w szkoleniu w minimum 70% lub w całości ze środków publicznych stawka podatku VAT podlega ZWOLNIENIU. W tym celu należy uzupełnić i przesłać podpisane oświadczenie.

wzór oświadczenia

 

  • 14 listopada 2025 ONLINE
Video Conference Rooms zapisz się
  • 29 maja 2026 Warszawa
Kompleks Arche Hotel Krakowska / Geologiczna zapisz się
  • 21 września 2026 ONLINE
Video Conference Rooms zapisz się
  • Pobierz formularz rejestracyjny: doc pdf
  • Pobierz ofertę: pdf

Kontakt

Mężczyzna w jasnej koszuli i ciemnej kamizelce stoi z rękoma skrzyżowanymi na piersi. Tło jest jednolite i szare. Obiekt wygląda na profesjonalnego, co sugeruje kontekst formalny lub biznesowy.
Bartosz Bartczak

Partner biznesowy

Krzysztof Słowik
Krzysztof Słowik

Partner biznesowy

Damian Puchniarz
Damian Puchniarz

Kierownik działu handlowego

dane kontaktowe

One Step Up Sp. z o. o.

Al. Jerozolimskie 202

02-486 Warszawa

Biuro czynne:

Poniedziałek - Piątek

8.00 - 16.00