Szkolenie: Category Management – Zarządzanie Kategorią Zakupową

cena netto: 2.550 zł /os
  • 20 - 21 listopada 2025 Wrocław
Scandic Wrocław **** zapisz się
  • 16 - 17 kwietnia 2026 Poznań
Hotel Altus Poznań Old Town *** zapisz się
  • 8 - 9 czerwca 2026 Wrocław
Scandic Wrocław **** zapisz się
  • Pobierz formularz rejestracyjny: doc pdf
  • Pobierz ofertę: pdf
Jacek Jarmuszczak
Ekspert prowadzący

Jacek Jarmuszczak

Zarządzanie logistyką, zakupami i dostawcami / Category management / Negocjacje zakupowe

Doświadczony na międzynarodowych rynkach manager zakupów, logistyki, i strategii generowania oszczędności. Karierę zawodową rozpoczynał w polskich firmach branży FMCG, dla których prowadził projekty optymalizacji kosztów i negocjacje z dostawcami. Później dla dobrze znanej marki i lidera w swoim sektorze firmy Philips jako Global Strategic Buyer oraz Regional Project Manager dla obszaru Azji, tworzył strategię optymalizacji […]

Opis i cel szkolenia

Jaką wartość dla Twojej firmy generuje kategoria, którą zarządzasz?  W jaki sposób mierzysz wartość jaką realizujesz dla firmy? To pytania, na które bardzo często szuka odpowiedzi manager ds. zakupów

Biorąc udział w szkoleniu uzyskasz odpowiedzi na powyższe pytania, w znaczący sposób poszerzysz również wiedzę dotyczącą Category Management. Ponadto dowiesz się w jaki sposób skuteczne zarządzanie kategorią zakupową, wpływa na osiąganie większych oszczędności, uzyskasz odpowiedzi na pytanie w jaki sposób tworzyć i rozwijać strategię dla kategorii tak aby nie ucierpiały na tym relacje z dostawcami.

Ważnem elementem warsztatu będą case study, w trakcie których przeprowadzimy analizy ryzyka, przygotujemy plan ciągłości biznesu, stworzymy procedury rozliczania oszczędności zakupowych oraz stworzymy narzędzia do raportowania. Podsumowując, warto wziąć udział w szkoleniu, jeśli chcesz stworzyć plan rozwoju bazy dostawców i ugruntować swoją wiedzę zakupową.

Szkolenie dedykowane przede wszystkim:
  • kierownikom i dyrektorom działów zakupów – chcących przygotować model zarządzania kategorią dla swoich pracowników, który będzie spójny z celami firmy
  • menadżerom kategorii zakupowych – zarówno direct jak indirect ; w trakcie szkolenia prezentowane będą narzędzia analizy i zarządzania kategorią oraz przykłady direct jak indirect
  • specjalistom ds. zakupów i kupców

Zapraszamy do zapoznania się z innymi szkoleniami, które dedykujemy działom zakupów i zaopatrzenia: 

  Metody oceny dostawców     Skuteczne negocjacje zakupowe

Zobacz terminy szkolenia ONLINE

 

Korzyści dla uczestników

Podczas szkolenia dowiesz się jak:

  • dział zakupów/kategoria zakupowa może dowozić więcej niż same oszczędności do wyników firmy, dział zakupów jako biznes partner,
  • przygotować strategię dla kategorii zakupowej,
  • przeprowadzić analizę ryzyka i przygotować plan ciągłości biznesu (contingency plan) – patrz rok 2020,
  • napisać procedurę rozliczania oszczędności zakupowych i stworzyć narzędzie raportowania oszczędności.

Metody szkolenia

  • Warsztat Category Management – Zarządzanie kategorią
  • Interaktywny wykład
  • Praca na przykładach praktycznych w Excel
  • Prezentacja multimedialna
  • Case study
  • Dyskusja

Czas trwania

16 godzin dydaktycznych – 2 dni szkoleniowe

Program szkolenia

Dzień 1

Moduł 1 – Wartość Dodana Category Management
  1. Jaką wartość realizujesz w swojej firmie? Jaka jest rola działu zakupów oraz Twojej kategorii zakupowej w organizacji?
  2. Dla kogo pracujesz? Mapowanie interesariuszy.
  3. Z jakimi problemami, wyzwaniami mierzy się nasz biznes? Rozpoznanie potrzeb biznesu
  4. W jaki sposób Twoja kategoria zakupowa kontrybuuje do rozwiązywania tych problemów i wyników firmy?
  5. Stworzenie planu zarządzania kategorią zakupową i komunikacji z interesariuszami – Governance Model
Moduł 2 – Procedura liczenia oszczędności
  1. Jak rozliczać wartość dodaną kategorii zakupowej i działu zakupów?
  2. Pięć dźwigni oszczędnościowych – prezentacja i omówienie. Jak policzyć ROI z działu zakupów?
  3. Jakie wskaźniki wartości dodanej mierzyć? Przykłady i zastosowania KPI zakupowych dla kategorii zakupowej
  4. W jaki sposób rozliczać oszczędności, a jak wartość dodaną w zakupach?
  5. Tworzenie procedury rozliczania oszczędności zakupowych – a po tym konkretne przykłady
  6. Komunikacja z zarządem i interesariuszami dotycząca rozliczania oszczędności, ale również unikania kosztów („cost avoidance”), płynności finansowej, inżynierii wartości, pracochłonności procesów etc… czyli w jaki sposób podpisać porozumienie z zarządem dotyczące rozliczania oszczędności? Jakich informacji potrzebują i jak zbudować komunikację z głównymi interesariuszami, w celu ustalenia spójnej procedury i zrozumienia jak liczyć oszczędności?
Moduł 3 – Organizacja pracy i polityka zakupowa
  1. Polityka zakupowa – najważniejsze punkty jakie powinny znajdować się w polityce zakupowej – omówienie oraz konkretne przykłady.
  2. Category Management – Zarządzanie kategorią – tworzenie strategii dla kategorii zakupowej. Plan i zakres prac związanych z rozwojem kategorii zakupowej.
  3. Podział na kategorie. Analiza wydatków – narzędzia analizy, kategoryzacja, wydatków, dostawców
  4. Przygotowanie programu oszczędnościowego – budowa „pipeline” projektów oszczędnościowych, podział ról i obowiązków w realizacji projektów
  5. Przygotowanie narzędzi i metodologii prac w realizacji i monitoringu projektów oszczędnościowych
Moduł 4 – Strategiczne zarządzanie dostawcami 
  1. Zarządzanie dostawcami – plan rozwoju bazy dostawców – narzędzia oceny dostawców dla tworzenia długofalowego planu rozwoju.
  2. Kategoryzacja dostawców – na przykład: strategiczni, komercyjni, wąskie gardła
  3. Ocena ryzyka współpracy z dostawcami oraz ocena atrakcyjności klienta oczami dostawców
  4. Strategiczne zarządzanie dostawcami – rozwój alternatyw, konsolidacja
  5. Model zarządzania dostawcami tzw. grupy C.
  6. Komunikacja z interesariuszami dotycząca zarządzania bazą dostawców
  7. Podział ról w zarządzaniu dostawcami – manager kategorii vs zakupy lokalne lub interesariusz

Dzień 2

Moduł 5 – Analiza ryzyka i plan ciągłości biznesu
  1. Analiza ryzyka – rok 2020 bardziej niż kiedykolwiek nauczył, że konieczne jest tworzenie planów kontynuacji biznesu (contingency plan). Narzędzia analizy ryzyka i tworzenia planu ciągłości biznesu.
  2. Analiza rynku, trendów rynkowych, poszukiwanie innowacji, wartości dodanej z dostawców – narzędzia elektroniczne badania rynku, raporty rynkowe
Moduł 6 – Plan projektów oszczędnościowych
  1. Po pierwsze – Projekt sourcingowy – jak zaplanować szczegółowy proces przetargowy, elementy procesu, instrukcja działania dla zespołu przetargowego oraz interesariuszy.
  2. Po drugie – Zarządzanie Popytem – jedna z pięciu głównych dźwigni oszczędnościowych. Czyli odpowiedź na pytania, ile, na kiedy, w jakiej kolejności, kto kontroluje i akceptuje budżet. Największą oszczędność zrobisz, jeśli nie kupisz czegoś czego nie potrzebujesz.
  3. Po trzecie – Inżynieria wartości – projekty Value Engineering jako jedna z głównych dźwigni oszczędnościowych (dla zakupów direct organizacja warsztatów IGW, dla zakupów indirect IGW podczas sourcingu). W jaki sposób przygotować pipeline oraz warsztaty generujące pomysły oszczędnościowe
  4. Po czwarte – Poprawa płynności finansowej firmy – projekty cashflow , CS, VMI, Billing Schedule, ROA, outsourcing strategiczny
Moduł 7Analiza kosztów
  1. Zasady tworzenia modelu TCO – szablon modelu TCO dla zakupów direct oraz indirect
  2. Analiza modelu Should Cost Model oraz TCO na wybranych przykładach
  3. Wykorzystanie modelu TCO w procesie negocjacji i wyboru dostawcy 
Moduł 8szablon strategii dla kategorii zakupowej
  1. Szablon w ppt oraz excel dokumentu „Strategia dla kategorii zakupowej”
  2. Omówienie i przykłady uzupełnienia jak powinna wyglądać strategia dla kategorii zakupowej

Harmonogram szkolenia

Rejestracja uczestnikówod godz. 9:40
Zajęcia10:00 - 11:00
Przerwa11:00 - 11:15
Zajęcia11:15 - 13:00
Obiad13:00 - 13:40
Zajęcia13:40 - 15:00
Przerwa15:00 - 15:10
Zajęcia15:10 - 17:00
Zajęcia9:00 - 11:00
Przerwa11:00 - 11:15
Zajęcia11:15 - 13:00
Obiad13:00 - 13:40
Zajęcia13:40 - 15:00
Przerwa15:00 - 15:10
Zajęcia15:10 - 16.00

Wartość inwestycji

Cena udziału w szkoleniu wynosi 2.550 zł + 23%VAT

Cena szkolenia: dotyczy udziału 1 osoby i zawiera: udział w zajęciach, komplet materiałów, certyfikat ukończenia kursu, możliwość indywidualnych konsultacji podczas szkolenia, przerwy kawowe oraz obiady.

Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu: jest przesłanie do nas formularza zgłoszenia na e-mail lub on-line

Dla jednostek finansujących udział w szkoleniu w minimum 70% lub w całości ze środków publicznych stawka podatku VAT podlega ZWOLNIENIU. W tym celu należy uzupełnić i przesłać podpisane oświadczenie.

wzór oświadczenia
  • 20 - 21 listopada 2025 Wrocław
Scandic Wrocław **** zapisz się
  • 16 - 17 kwietnia 2026 Poznań
Hotel Altus Poznań Old Town *** zapisz się
  • 8 - 9 czerwca 2026 Wrocław
Scandic Wrocław **** zapisz się
  • Pobierz formularz rejestracyjny: doc pdf
  • Pobierz ofertę: pdf

Kontakt

Mężczyzna w jasnej koszuli i ciemnej kamizelce stoi z rękoma skrzyżowanymi na piersi. Tło jest jednolite i szare. Obiekt wygląda na profesjonalnego, co sugeruje kontekst formalny lub biznesowy.
Bartosz Bartczak

Partner biznesowy

Krzysztof Słowik
Krzysztof Słowik

Partner biznesowy

Damian Puchniarz
Damian Puchniarz

Kierownik działu handlowego

dane kontaktowe

One Step Up Sp. z o. o.

Al. Jerozolimskie 202

02-486 Warszawa

Biuro czynne:

Poniedziałek - Piątek

8.00 - 16.00